петак, 14. март 2014.

Crtež Sveta

Ponekad se pretvaram da sam turista. Obujem svoje vans patike, navučem kožnu jaknu i stavim najkul cvike iz kolekcije. Stavim crveni karmin i istrčim u svetlost novog dana.

Obavezne su slušalice. U njima je uvek neki zvuk koji je retko kome poznat. Queens of the stone age zbog kojih zamišljam da je to sunce pod kojim se ponovo radjam ono kalifornijsko pod kojim bi u stvari trebalo da budem. Ili The world is yours solo album Iana Browna. Tada zamišljam da će iza sledećeg ćoška da se pojavi Big Ben a ne crkva Svetog Marka. Volim taj album ima toliko gudačkih zvukova. Sve te silne violine i čela mi blago dižu pritisak, ali onako prijatno. Osećam laganu dramu u vazduhu, ali to je samo zbog muzike. Drame drugih ljudi me ne dotiču. Drama celog sveta me ne dotiče, jer sam ja fantastična i niko ne može da mi pokvari dan. Songs for the deaf album radi slično iako je dijametralno suprotan onoj modernoj filharmoniji pod palicom Iana Browna. Mada on mi ne diže pritisak, on stvara onaj blagi osećaj treme u stomaku, onaj osećaj zbog koga sam dok sam još bila neiskusna provodila jutra sa glavom iznad wc šolje pljujući želudačnu kiselinu prethodne noći. Sada znam da taj osećaj mogu da čuvam. Ne izbacujem ga iz sebe, jer on je zupčanik koji mi pomaže da ostanem živa. Ne dozvoljava mrtvim pogledima prolaznika da me zaraze svojom mrtvačkom homogenošću. Taj osećaj je postao moj štit.

Mada, sve počinje sa Bruklinom. Kada iskoračim iz zgrade, strčim niz stepenice minijaturnog haustora, dotaknem nogom tlo, na teritoriji sam Bruklina. Beogradskog Bruklina. Klinci iz kraja su mislili da su mnogo opasni i negde 2007me su ceo kraj iscrtali grafitima 29ti Novembar-Brooklyn. Ne znam kakav je pravi Bruklin ali ovaj naš je strava. Vetar uvek duva. Sunce se probija kroz lišće gomile drveća, soliteri u komunističom stilu kao dzinovi štrče iz relikata stilizovanih fasada zgrada-patuljčica. Buka saobraćaja, sirene, tu je i voz a ponekad proleću i borbeni avioni. U Bruklinu mi ne trebaju slušalice, slušam grad koji ne može da me dotakne. Postoji samo u zvučnoj dimenziji. Ali kada napustim bezbednu zonu postajem neko drugi.

Pretvaram se da sam turista u sopstvenom gradu. Slikam zgrade, grafite, drveće, reku, životinje, ljude i čuda konceptualne umetnosti. Ne mogu da se homogenizujem. Nosim dva para mindjuša na ušima. Puštam kosu da bi mogla da je vežem u pundju. Mindjuše zveckaju na vetru i dok sam u pokretu i stvaraju posebnu harmoniju koju čujem preko slušalica. Tako je lako isključiti se.
Posmatrač sam. Gledam, upijam, izbegavam kontakt očima i niko ne sme da me pipne. Ja sam društvo mrtvih pesnika. Smejem se sama sa sobom jer dozvoljavam da mi svaka misao ispuni mozak, svaki interni fazon da napravi poplavu smeha.  Posmatram. Društvo je heterogena sredina, ali svaka njegova ćelija je izuzetno homogenizovana. A ja ne želim da budem u ćeliji.

Šetam se podzemnim prolazima, tamo gde se vidi istinsko sivilo, koje razbija boja koja vibrira sa nečije gitare, harmonike ili saksofona. Tada skidam slušalice i boja ulazi u mene, sisam energiju i nastavljam dalje. Ponekad se desi neki drečavo zeleni kaput koji neonski svetli u prolazu. Ali to je privid. Sivilo je dublje, ne može ga uništiti površinski sjaj.


Homogeno sivilo oko mene ne može da prodre u mene. Stvaram duboke unutrašnje vibracije, koje su jače i izlovana sam muzikom i pretvaranjem da sam neko drugi. Zato ostajem šarena vibrirajuća loptica na crno belom crtežu Sveta.